Autohuolto Tony Car on Kouvolan Korialla sijaitseva monimerkkikorjaamo. Kävimme jututtamassa yrittäjä Simo Tompuria, joka taitaa asiakaspalvelun sekä asennustyön ja diagnostiikan. Asiakaskuntaa korjaamolla on riittänyt lähialueilta, sillä korjaamolla tehdään laajasti ja monipuolisesti huolto- ja korjaus- sekä rengastöitä henkilöautoihin. Jarruosaamisesta kertoo Brembo Expert -sertifiointi korjaamon seinällä. Mainontaa ei juuri ole tarvittu, puskaradio on toiminut alusta asti. – Kun asiakkaat saavat hyvää palvelua ja ovat tyytyväisiä, he palaavat uudelleenkin, pohtii yrittäjä itse.
Mikä sai kiinnostumaan autoteknisestä alasta ja kuinka kauan olet ollut alalla, Simo?
– Autonasentajatyöt olen aloittanut oikeastaan jo 17-vuotiaana työtä tekemällä. Todistuspaperit ei riittäneet minulla alkuun autonasentajalinjalle, puuseppälinja puolestaan ei ottanut tulta alleen ja jäi kesken. Joten menin suoraan paikalliselle autokorjaamolle ja opettelin siellä niitä hommia. Ja olisiko ollut puolen vuoden kuluttua, kun alkoivat suunnitella minulle oppisopimusta, joka kesti noin kaksi vuotta ja siitä se lähti, muistelee Simo. – Nuorempana tuli tietysti rassattua mopoja, polkupyöriä ja ruohonleikkureita.
– Olin sittemmin muillakin korjaamoilla töissä, myös rengasfirmassa olin. Reilun kuusi vuotta olin töissä isossa autoavaraosaliikkeessä korjaamopuolella. Kun omistajat laajensi ja oli kiireisiä Mikkelin ja Kouvolan toimipisteitten kanssa, sain monenlaisia vastuita. Välillä olin töiden vastaanotossa ja asiakaspalvelussa, sitten taas hallissa asennushommissa. Siellä pääsin rakentamaan korjaamoa heillä ihan alusta asti, olin mukana suunnittelemassa mitä vehkeitä ja nostureita tarvitaan. Osaamista kertyi siinä samalla.
”Asentajan pitää nykypäivänä osata ja tietää yhä enemmän, hallita tietotekniikkaa sekä lisäksi taitaa mekaaninen korjaaminen.”
Mikä sai ryhtymään korjaamoyrittäjäksi?
– Kyllä sitä monina työvuosina useamman kertaa mietti, että jos oman laittaisi. Yksin ei kuitenkaan rohkeus riittänyt, kuvailee Simo. – Työkaveri, jonka kanssa oli aiheesta puhuttu, oli välillä muissa hommissa ja homma meni niin sanotusti jäihin, mutta jossain kohtaa hänkin kiinnostui ajatuksesta uudelleen. – Paikka ja tilat oli tiedossa ja laskeskelimme pitkään aloituskuluja. Pankki näytti vihreää valoa ja kun vielä Castrol-sopimuksen avulla saatiin järkevällä kustannuksella tilattua nostin ja öljynjakelusopimus, niin aloitimme yrittäjinä vuonna 2011. Yhtiökumppani oli työn vastaanotossa ja minä hoidin asennustyöt.
– Viiden vuoden kuluessa lunastimme nosturit ja muut laitteet itsellemme ja vaihdoimme öljyn Totaliin. Siinä kohtaa mietimme myös suuremman hallin rakentamista ja vaihtoehtona silloisen vuokrahallin ostamista. Vuokranantaja tarjosi tontilla olevaa suurempaa 300-neliöistä hallia, mutta se oli täynnä romua ja näytti ihan mahdottomalle projektille. Päästiin kuitenkin lopulta yhteisymmärrykseen ja asentamaan nosto-ovia ja tekemään muuttoa. Kova paikka oli, kun yhtiökumppanin suunnitelmat muuttuivat yllättäen siinä kohtaa, kun oltiin velattomia ja siirrytty isompiin tiloihin. Jouduin lunastamaan hänet ulos ja ottamaan velkaa. – Organisoin siinä sitten koko toiminnan uudelleen ja samantien ulkoistin kirjanpidon. Siinä meni pari vuotta, mutta nyt jälkikäteen olen tyytyväinen, ja on lopulta taas velaton yritys. Eteenpäin porskutetaan, tehdään töitä ja välillä vähän lumitöitä
Monipuoliset korjaamopalvelut ja tyytyväiset asiakkaat
Mitkä ovat Tony Carin tärkeimmät palvelut ja kilpailuvaltit ja miten asiakkaat löytävät tiensä korjaamolle?
– Meillä tehdään laajasti kaikkia huolto- ja korjaustöitä, paljon on diagnostiikkaa myös. Pääasiassa henkilöautoja ja satunnaisesti pienkoneita korjataan. Joskus harvoin olen ottanut harrastusmielessä jotain pitempiä projekteja tuonne pihalle odottamaan, mutta nopeasti huomaa tilan rajallisuuden, etenkin näin talvella. Vaativammat sähkötyöt ohjaan naapurikorjaamoon, samoin korikorjaukset ja maalaukset. Korikorjaamo puolestaan kääntää ohjauskulmien säädöt ja muita töitä meille. Näin se pelittää täällä meillä ja asiakkaat pidetään tyytyväisenä, kuvailee Simo.
– Keväällä ja syksyllä tehdään tietysti paljon kausitöitä, rengastöitä ja ilmastointihuoltoja. Asiakkaat tuo rengastöitä, vaikken mainosta missään. Rengasala on tuttu, mutta se on niin kilpailtu, etten ole siihen halunnut lähteä mukaan. Satunnaisesti olen välittänyt renkaat alle.
”Keväällä ja syksyllä tehdään tietysti paljon kausitöitä, rengastöitä ja ilmastointihuoltoja.”
Mistä kaikkialta asiakkaita tulee alueellisesti?
– Suur-Kouvolassahan asuu jotain 100 000 asukasta ja tämä korjaamoa on täällä aika toisella laidalla, Korian alueella. Jos harpilla piirtää ympyrän, niin joku sellainen 30 kilometriä suuntaansa tulee meille autoja, vastaa Simo. – Paikkakunnista Korian lisäksi ainakin Kuusankoskelta, Myllykoskelta ja Elimäestä käy asiakkaita. Meidän asiakkaat on pitkälti näitä lähialueita täällä työssäkäyviä sekä alueen asukkaita. – Ei ole tarvinnut kovin paljoa mainostaa.
Miten asiakkaat ovat yleensä löytäneet tiensä korjaamolle?
– Silloin kun aloitettiin vuonna 2011, toimi lähinnä puskaradio. Alueella on paljon työpaikkoja ja korjaamo on hyvällä sijainnilla asiakkaiden kannalta. Auto tuodaan monesti aamulla töihin mennessä ja saavat sitten noutaa kotiin lähtiessä. Tästä syystä meidän ei ole tarvinnut investoida sijaisautoihinkaan.
– Meidän palvelut on riittävän laajat ja toisaalta tästä läheltä löytyy riittävästi myös muuta erikoisosaamista, jonne osaamme ohjata tarvittaessa, kuvailee Simo.
Hyvät työvälineet, selkeä työnjako ja työajoista kiinni pitäminen tuovat tehokkuutta
Keitä kaikkia Tony Carissa työskentelee ja miten työnjako teillä toimii?
– Tällä hetkellä meitä on kaksi tässä. Teen itsekin asennustöitä, mutta päätoiminen asentajani on ollut Tony Carissa neljä vuotta ja hänelläkin on jo 10 vuoden työkokemus monimerkkikorjaamon autonasennustöistä. Itse vastaan muun työn ohessa asiakaspalvelusta ja tilauksista. Pyritään toimimaan mahdollisimman tehokkaasti. Molemmille meille autojen korjaaminen on ollut pienestä asti luonteva uravalinta. Tilat on riittävät ja kolmella nostimella tehdään, enempää ei halliin oikein edes mahtuisi, kun osa on matalaa tilaa. Meillä on toki pieni perusvarasto pyyhkijänsulkia, polttimoita ja öljyjä, mutta muuten tehdään tilaukset ja toimitukset tarpeeseen paikalliselta yhteistyökumppanilta. Eli lyhyesti sanottuna työnjako toimii ja hoidamme työt työajalla, kiteyttää Simo.
– Meillä pidetään myös omasta jaksamisesta ja vapaa-ajasta kiinni. Lomat olemme järjestäneet niin että kesällä olemme lomalla kaksi viikkoa, joulunaikaan toiset kaksi viikkoa. Meillä myös on ollut hyviä harjoittelijoita koulujen työharjoittelujaksojen puitteissa. Viimeisimmän heistä palkkasin heti meille töihin, kun koulut loppuivat, mutta armeija otti hänet palvelukseen tällä erää. Sitten kun on taas kaksi asentajaa töissä, niin minun kaikki aika menee todennäköisesti tiskillä, kuvaa Simo työnjakoa leppoisaan tyyliinsä.
”Monimerkkikorjaamolla työ on monipuolista ja vaihtelevaa. Pitää tietää konstit ja niksit moneen merkkiin.”
Millainen on tavallinen työpäivä?
– Pyrin pitämään varauskirjassa töitä sopivasti, mutta totta kai työtilanne vaihtelee, pohtii Simo. – Periaate on, että ollaan töissä arkisin maanantaista perjantaihin kello 8 – 16.30 ja viikonloput pidetään vapaina. Kun työt ja vapaa-aika pysyy erillään, varmistetaan oma jaksaminen.
Haastattelun aikana pari autoilijaa kävi piipahtamassa korjaamolla. Auton ennakkotiedot sekä ajanvaraus hoitui leppoisasti ja luontevasti ilman kiireen tunnetta mutta toisaalta joutuisasti. Asiakkaat on selkeästi ykkösprioriteetti korjaamolla, ja niin sen pitääkin olla.
Mitkä asiat korostuvat monimerkkikorjaamolla?
– Merkkikorjaamoon nähden meillä tehdään haastavaa työtä. Pitää tietää konstit ja niksit moneen merkkiin, kuvailee Simo. – Paljon huollamme VAG-konsernin autoja, Volkswageneita, Skodia, Audeja. Ranskalaisia Renaulteja on satunnaisemmin.
Kotimainen Autonomi-ketju Autohuolto Tony Carin tukena
Mitä Autonomi-korjaamoketjuun kuuluminen tarkoittaa?
– Tony Car liittyi kotimaiseen Autonomi-ketjuun heti aikojen alussa eli reilu 10 vuotta sitten. Taisimme olla toinen korjaamo ketjussa ja tämä korjaamokin oli aika tuore silloin, muistelee yrittäjä.
– Ketjuun kuulumista en ole kyseenalaistanut, meillä käydään ketjupäivillä ja se on mahdollisuus tavata muita alan yrittäjiä. Jonkun verran olen käyttänyt teknistä tukipalvelua. Ketjun koulutuksissa ja kursseilla käymme tarpeen mukaan. Korona-ajan etäkurssit ei oikein innosta. Kun mennään, niin mennään kunnolla ja nähdään ihmisiä kasvokkain. Siinä on iso ero etäkurssiin. Varaosaliikenne hoituu paikallisen tukkurin kautta todella hyvin ja joustavasti.
Tony Car on Brembo Expert -korjaamo. Mitä se tarkoittaa?
– Asentajani kävi Brembo Expert -koulutuksen ja sitä kautta saatiin lisäosaamista jarruhuoltoihin sekä myös jarruosien laatuasioihin. Saamme myös teknistä tukea ja näkyvyyttä ja voimme käyttää Brembo Expert-kylttiä sertifioidun osaamisen merkkinä. Erikoisosaamista tarvitaan ja itse olen keskittynyt diagnostiikkaan ja voimansiirtoihin, kertoo Simo.
Töitä on riittänyt vaikka korjausvälejä venytetään
Mitkä ovat suurimmat haasteet korjaamoalalla valtakunnallisesti tai paikallisesti?
– Ainahan on haasteita, naurahtaa Simo. – Vaikka ne on tällä hetkellä maailman tilanteessa, polttoaineen ja energian hinnoissa, niin kaikki ne heijastuu meille. Autojen kanssa huomaa heti, että tällä hetkellä korjataan vain pakolliset ja venytetään korjausvälejä. Muu vaikutus näkyy omissa kuluissa. Kotona pystyn pelaamaan pörssisähköllä, mutta korjaamohallin kulupuoli oli energian hinnan nousussa alkuun iso haaste. Yhteistyössä hallin vuokraisännän kanssa on asennutettu ilmalämpöpumppua ja kulutusmittari. Tilanne on tällä hetkellä niin hyvin hallinnassa kuin se on mahdollista.
Mitä positiivista autokorjaamoalalla on tapahtunut viime vuosina?
– Meidän kannalta on ollut hyvä, että korjaamoita on lähtenyt pois alalta jonkin verran. Meille töitä on ollut riittävästi, vaikka huoltovälit on pidentyneet. – Olemme myös pysyneet kehityksessä mukana. Tulevaisuudessa olen valmis käymään esimerkiksi sähköautoihin liittyvissä koulutuksissa ja kehittämään sitäkin puolta, kunhan vain kysyntää ensin ilmaantuu, lupaa Simo.
”Boschin testeri on päivittäin käytössä. Testerikään ei kerro kaikkea, vaikka se usein nopeuttaa vianhakua.”
Entä mistä asioista asiakkaat antavat eniten hyvää palautetta tai arvostavat mielestäsi?
– Kyllä minusta tuntuu, että asiakas arvostaa hyvää palvelua. Se tarkoittaa, että ollaan heti vastassa tiskillä, että ei tarvitse odottaa korjausaikaa kovin pitkälle ja että kustannukset on ennakkoon tiedossa. Myös Svean rahoituspalvelun lasku tai erämaksu löytyy, jos niitä tarvitaan. Minulla on myös tapana laskea tarjous pikemminkin hieman yläkanttiin, niin ettei tule negatiivisia yllätyksiä. – Mieluummin sitä sitten hintaa tiputtaa ja pelaa varman päälle, että auto saadaan kuntoon ja asiakas on tyytyväinen, pohtii yrittäjä.
Autonomi-korjaamo Tony Car Oy:n yhteystiedot:
Autohuolto Tony Car Oy
Sarkalantie 28
45610 Koria (Kouvola)
Puh: 050 428 0903
huolto@tonycar.fi
www.autonomi.fi/korjaamo/autohuolto-tonycar
Korjaamon omat sivut: www.tonycar.fi
ma – pe 8.00 – 16.30